sobota, 16 grudnia 2017

Doskonalimy rozwój poznawczy z pomocami Centrum Metody Krakowskiej

Nie wiem czy pamiętacie ale dawno dawno temu..no może nie aż tak dawno a najzwyczajniej jakiś czas temu polecałam Wam pomoce od CENTRUM METODY KRAKOWSKIEJ np tu --> wyrazy dźwiękonaśladowcze i tu --> sylabami w świat czytania. Są one używane zarówno do wspierania rozwoju poznawczego przez Frania ale i Stasia. Świetnie sprawdzają się podczas nauki czytania metodą symulatoniczno- sekwencyjną i wspierają nas bardzo w rozwoju mowy. W naszym domu pomoce od CMK są absolutnie nie zastąpione i często po nie sięgamy. Zobaczcie koniecznie co tym razem chcę Wam pokazać.

 Chciałabym Wam pokrótce opisać i pokazać każdą z nich.





19 kart z różnymi sytuacjami życia codziennego. Być może Wasze dziecko już je przeżyło bądź dopiero będzie miało okazję je poznać a teraz musi dopasować czego brakuje na obrazku. To takie trochę zagadki dla malucha, który musi wykorzystać nabyte już informację i wyciągnąć z nich wnioski. Stasio świetnie się przy nich bawi ucząc zarazem.




Zestaw składa się zarówno z materiały tematycznego jak i atematycznego( symboliczny). Pomoc wykluczanie ze zbioru podnosi sprawność lewej i prawej kory mózgowej angażując przede wszystkim pola wzrokowe, kojarzeniowe i czołowe a także podczas nazywania obiektów i kategorii  ośrodków mowy.


W materiale tematycznym wyróżnione zostały 3 kategorie podzielone ze względu na poziom trudności: zielony, niebieski i najtrudniejszy czerwony. Bardzo fajnie pracuje się na nich zarówno z 3 jak i 5 latkiem pobudzając ich logiczne myślenie. 

Na czym to wszystko polega  Dziecko ma za zadanie poszukania na jednym kartoniku cech wspólnych 3 obiektów/ figur i wykluczenie tego, który nie pasuje np. kurczak, lody, pączek, tort- 3 z z nich można oznaczyć mianem słodyczy a kurczak jakby nie patrzeć do nich nie należy. Wszystkie 3 można zjeść po obiedzie, na którym znajdziemy mięso :) Kombinację zależą od Was, możecie tworzyć tu historię, wymyślać, opisywać co wspomoże rozwój mowy i budowanie zdań.




W materiale atematycznym są tylko dwie kategorie : łatwa zielona i trudniejsza czerwona. W pudełku znajduje się instrukcja i opis, który ma na celu wspomóc gdybyście sami nie byli pewni co tu nie pasuje :) Przyznam szczerze, że musiałam w nią zerknąć :)




W tym pudełku znajdziecie 16 tablic, do których dopasowane są po 3 obrazki. Zadaniem dziecka jest dopasowanie pasującego elementu. Ważne jest aby zaobserwować zależność par, które są od siebie zależne. Mój Staś ma z tym jeszcze problem ale myślę, że możemy sobie z tym poradzić właśnie dzięki tego typu ćwiczeniom.


 Myślenie przez analogie wymaga:
    ⁃    dostrzeżenia relacji,
    ⁃    dostrzeżenia różnic,
    ⁃    dokonania analizy,
    ⁃    odkrycia reguły,
    ⁃    wykorzystania reguły









Coś świetnego dla starszych dzieci, które uczą się czytania metodą symulatoniczno- sekwencyjną. Czytanie sylab a zarazem szykanie zależności i wspieranie logicznego myślenia. 54 karty a do każdej z nich 5 małych kartoników. Z pośród nich należy dobrać tą, która pasuje wg określonej zasady. Wbrew pozorom dla dziecka 5 letniego nie jest to takie łatwe ale warto ćwiczyć.

Analogia to metoda rozumowania, w której szuka się tych samych relacji w różnych sytuacjach, bądź stosuje się te same schematy rozumowania w odmiennych warunkach. 
    Analogia ułatwia transfer (przenoszenie)  wiedzy i szczegółowych rozwiązań z jednego problemu na drugi, a nawet z jednej dziedziny na zupełnie inną. Obok kategoryzacji analogia stanowi istotny wymiar rozwoju intelektualnego człowieka.
    Myślenie przez analogię warunkuje skuteczne uczenie się odmiany wyrazów i umiejętność budowania zdań gramatycznie poprawnych, przyswajanie reguł społecznych i ich stosowanie w kontaktach indywidualnych i grupowych.




Wszystkie kartoniki pakowane są osobno i przypisane numerem dokart więc terapeuta nie ma problemu z odnalezieniem.








1 komentarz: